Hati Ini Untuk . . . 7



Keadaan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur sangat lapang dengan manusia. Kapal terbang melalui penerbangan dari Itali ke Malaysia baru sahaja mendarat dengan selamat. Beransur-ansur penumpang keluar dari balai ketibaan. Seorang wanita anggun melangkah keluar dengan perlahan seolah-olah sedang menikmati pemandangan.

Sono tornato Malesia! I'm back Malaysia! "

" Amboi budak bertuah ni! Dah tak reti cakap bahasa ibunda sendiri ke? "

Mi dispiace mamma! Non lo faccio intenzionalmente. ( Maafkan saya mama. Saya tak sengaja.)  "

" Hah! Tengok tuh! "

" Hehe. Maaf ye mama. Dah terbiasa dah. "

" Yelah. Yelah. Jom pulang, sayang. Mama rindu sangat kat kamu. "

" Okay mama. "


Edrin bersiar-siar di Pavillion Mall. Edrin hanya berniat untuk mencuci mata sahaja. Sungguh bosan pabila kawan baiknya, Quratu, tiada bersama dengannya. Nak bergelak-ketawa dan usik-mengusik pun tak dapat sebab tak ada teman sehati sejiwa. Kerja Quratu sebagai seorang doktor sentiasa menghadkan masa untuk diri itu sendiri. Edrin akhirnya berhenti di depan restoran makanan segera. Memikirkan hal tadi membuatkan perutnya berkeroncong dengan hebatnya.

Edrin ingin pulang ke rumah setelah seharian menghabiskan masa berjalan-jalan di Pavillion. Langkah demi langkah tiba-tiba, Edrin terlanggar bahu seseorang. Semua barang yang berada di tangan orang itu jatuh. Segera Edrin mengambil semua barang yang jatuh.

" Maaf! Saya minta maaf sangat-sangat, encik. Saya tak sengaja tadi. " pohon Edrin dengan kelam-kabutnya.

" Takpa. Saya faham. Lagi pula awak bukannya sengaja pun. "

Edrin berhenti apabila mendengar bicara gerangan itu. Dia seolah-olah kenal akan suara garau itu. Tapi siapa? Edrin dengan sedaya upayanya cuba mengingat empunya suara itu. Edrin terus tersedar dari lamunannya apabila merasakan sesuatu yang hangat hinggap di tangannya. Tidak disangkanya gerangan itu dengan beraninya menyentuh tangannya. Pantas Edrin mendongakkan kepalanya untuk melihat gerangan yang enak sahaja memegang tangannya. Sebaik sahaja melihat wajah empunya suara itu, jantung Edrin berdegup dengan kencang, sekeliling bagaikan kosong daripada lautan manusia dan jam bagaikan terhenti seketika. Tatkala namanya diseru, keadaan kembali ke realiti bagi Edrin. Edrin merentap tangannya kembali daripada pegangan si dia.

" Edrin, sa..saya minta maaf. Tak sengaja. By the way, terima kasih. "

" Sama-sama. Okaylah, kalau dah takde apa-apa lagi, saya pergi dulu, Encik Hakimi. "

" Ed..Edrin! Nanti dulu. Boleh temankan abang sekejap. Abang nak borak ngan Edrin. "

" Maaflah, Encik Hakimi. Saya nak pulang cepat-cepat. "

" Edrin, abang mohon. Sekejap saja. Ye Edrin? "

" Baiklah. Tapi sekejap saja. "

Mendengar jawapan yang keluar dari bibir Edrin, mata Hakimi bersinar-sinar memandang Edrin. Segera dirinya mengajak Edrin minum-minum di Starbucks. Edrin mengekori Hakimi dengan beratnya. Bertemu dengan Hakimi adalah perkara yang terakhir ingin dibuat Edrin. Sungguh, dia tidak ingin berbual dengan Hakimi, tetapi entah mengapa mulutnya dengan mudah menuturkan kata setuju. Hakimi memesan Caramel Macchiato manakala Edrin memesan Chocolate Frappuccino. Dah orang nak belanjakan, orderlah special sikit.

" Err, Edrin. Abang rindu sangat-sangat kat Edrin. " ujar Hakimi.

" Hmm. Encik Hakimi, apa yang nak diborakkan sangat tadi? " kata Edrin disertakan dengan keluhannya.

" Edrin, abang tahu abang salah. Abang sangat menyesal kerana termakan akan kata-kata syaitan yang membisik. Sungguh, abang sangat menyesal. Abang minta maaf sangat-sangat. Abang tak kisah Edrin bencikan abang, tapi abang tak nak Edrin macam musuh apabila berhadapan dengan abang. "

Edrin hanya membisukan dirinya. Ingin mendengar bicara Hakimi lebih lanjut. Dirinya ingin sekali membencikan lelaki yang berada di hadapannya sekarang, tapi mengapa hatinya bagaikan terbuka dengan luas untuk memaafkan diri lelaki itu dengan semudahnya. Hakimi yang melihat diri Edrin hanya mendiamkan diri menyambungkan bicaranya lagi,

" Tapi, kalau Edrin memang dah tawar dengan abang, Edrin dah tak sudi tengok muka abang lagi, abang pasrah. Abang dah tak boleh buat apa-apa. Jika Edrin ingin abang lenyap dari hidup Edrin, abang sedia berbuat demikian sekiranya itu membuat diri Edrin bahagia. "

Edrin terpaku apabila mendengar kata-kata Hakimi. Sungguh, dirinya tidak pernah menganggap Hakimi seperti itu. Walaupun Hakimi pernah ingin berbuat 'sesuatu' terhadap dirinya dahulu, Edrin masih menganggap Hakimi sebagai abangnya sendiri. Tidak dinafikan bahawa dirinya rindu dengan hubungan antara Hakimi dengan dirinya dahulu. Melihat Hakimi ingin beredar dari situ, Edrin sedar diri itu tidak boleh terus dipersalahkan. Dirinya juga bersalah. Seharusnya, dirinya arif akan apa yang akan berlaku sekiranya berdua-duaan dengan yang bukan muhrim.

" Abang Kimi! Edrin ..... Edrin mohon maaf. Sepatutnya, Edrin tidak menyalahkan abang sendiri. "

Hakimi yang baru sahaja melangkah beberapa tapak terus berhenti. Hatinya melonjak riang apabila Edrin menahan dirinya dari meninggalkan tempat itu. Terbit senyuman di mulut Hakimi. Rancangannya telah berjaya.

' Haha. Tak sangka taktik aku berhasil juga. Nampaknya rancangan aku akan terus berjalan. '

Edrin menghampiri diri Hakimi yang setia berdiri. Ingin menyatakan rasa kesal yang menggunung di hati. Selepas ini, dia harus meluahkan segalanya terhadap Quratu. Edrin menjelaskan segala-galanya ke Hakimi. Dadanya terasa lapang apabila amarahnya yang dsimpan bertahun lamanya diluahkan. Sekarang, Hakimi bukanlah musuhnya lagi tetapi seorang abang baginya. Edrin melonjak keriangan dalam hati apabila hubungannya dengan Hakimi pulih kembali ke asal.


Darwisy yang sibuk membaca buku tersentak apabila bunyi deringan handphonenya menjengah ke telinga. Terus tangannya menjawab panggilan dari nombor yang asing baginya.

" Hello. "

" Hi, Darwisy. E 'passato molto tempo da quando ti parlo. ( Sudah lama sejak saya bercakap dengan awak. ) Kenal saya lagi, tak? "

Mendengar suara yang kian lama sudah menghilang, Darwisy tersentak. Raihana Qaisarah telah kembali ke bumi Malaysia. Tetapi, buat apa cari dirinya lagi? Bukankah Raihana dulu bersama dengan Emir? Darwisy segera menjawab dengan tenang seperti tiada apa-apa yang berlaku.

" Emmm. Per ciĆ² che il mio telefono? ( Untuk apa telefon saya? ) "

" Takde apa-apa. Saja je call. Darwisy, can we meet up? "

" Sorry, I'm very busy right now. Lagipun, buat apa nak jumpa? "

" Saya ada sesuatu nak cakap dengan awak. "

"Maaflah, Raihana. Sono molto occupato ora. ( Saya sangat sibuk sekarang. ) Okaylah. Saya hang up  dulu. "

' Arghh! Mengapa harus dia kembali lagi?! Huh! ' keluh Darwisy dengan kasarnya.

Darwisy terus mengambil kunci keretanya. Ingin menenangkan dirinya. Dari tadi, hatinya tertanya-tanya apa lagi yang hendak dibincangkan Raihana. Bukankah semuanya sudah berakhir? Darwisy menghentak stereng kereta dengan kasar. Sekarang, otaknya bercelaru memikirkan masalah itu. Baru sahaja otaknya berserabut memikirkan tentang Edrin dan Hakimi sekarang masalah yang baru pula tiba.


Quratu Adrina berjalan mencari kelibat Edrin. Baru tadi dirinya berjanji dengan Edrin untuk berjumpa di Taman Tasik Titiwangsa sebaik sahaja pulang dari kerja. Langkahnya terhenti apabila matanya tertancap pada sepasang manusia yang sedang berbual mesra. Hatinya panas apabila melihat lelaki yang berada di sebelah Edrin. Tidak takutkah Edrin? Dengan sepantas kilat, kakinya membawa langkah terhadap Edrin dan Hakimi.

" Edrin! Kau buat apa berbual dengan orang ni? "

" Eh Quratu. Dah sampai rupanya. Jemputlah duduk dulu. "

What?! Duduk kau kata? Kau tak sedar ke yang laki ni dulu cuba ragut kesucian kau! Tak ingat ke?! "

Hakimi yang berada di sebelah Edrin hanya mendiamkan diri. Tidak berniat untuk masuk campur dalam pertengakaran itu. Mendengar kata-kata yang dilontarkan Quratu, Hakimi menundukkan kepalanya. Sengaja berbuat demikian menunjukkan dirinya terasa dengan kata-kata Quratu supaya Edrin mempertahankan dirinya. Edrin yang melihat Hakimi sedar akan maksud pergerakannya. Terbit rasa bersalah dalam dirinya. Segera Edrin bersuara untuk menjelaskan hal yang sebenarnya.

" Quratu, aku faham kau masih marah dengan tindakan abang Kimi, tapi salah aku juga sebab berdua-duaan dengan dia waktu itu. Sepatutnya aku tahu syaitan akan sentiasa cuba menghasut manusia apabila berdua-duaan. Kita tak sepatutnya menyalahkan abang Kimi macam tu sahaja. "

" Haih Edrin... Edrin.... Kau ni baik sangat. Tapi dapatkah kau lupa akan apa yang dia dah buat kat kau? Aku tak nak pisang berbuah dua kali, Edrin. "

Hakimi yang dari tadi hanya membisu terus bersuara. Tidak ingin dirinya masih dianggap sama seperti tahun-tahun yang lalu.

" Quratu, jangan risau. Abang sedar abang memang salah sebab terjebak akan hasutan demi hasutan yang dilemparkan oleh syaitan. Salah abang juga sebab terima pelawaan Edrin ketika itu. Abang janji abang takkan biarkan perkara itu berulang sekali lagi. "

Suasana diam sejenak. Quratu mengaku memang ada benarnya kata-kata Hakimi. Tapi kenapa hatinya sangat berat untuk mempercayai kata-kata lelaki itu. Seolah-olah Hakimi ada menyembunyikan sesuatu daripada dirinya dan Edrin.

' Ah, mungkin sebab aku sangat membenci perbuatannya terhadap Edrin dulu je kot. Sebab tulah aku susah nak percaya. '

" Baiklah, abang Kimi. Tapi sekiranya abang cuba nak melebihi had lagi, Quratu tak segan-segan mengambil tindakan terhadap abang. "

" Abang janji! Abang janji Quratu. Saya, Hakimi Yazir, berjanji akan berpegang pada kata-kata saya! " ucap Hakimi dengan lagaknya seperti orang yang sedang berikrar.

Ketawa Edrin dan Quratu meletus apabila melihat lagak Hakimi. Pada hari itu, ketiga-tiga mereka bersiar-siar sambil berkongsi cerita tentang kehidupan masing-masing. Suasana kembali seperti dahulu kala. Sesiapa yang melihat pasti akan berfikir hubungan antara Edrin, Quratu dan Hakimi adik-beradik yang sangat rapat.





*Apakah tujuan Raihana Qaisarah ingin berjumpa dengan Megat Qaiman Darwisy?*
*Apakah rancangan Hakimi yang seterusnya?*
-- Jumpa anda dalam bab yang seterusnya --

This entry was posted on Saturday, January 12, 2013 and is filed under ,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Leave a Reply